سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرش آریامهر

بارها برایمان پیش آمده است که در هنگام صرف یک نوشیدنی دستمان به فنجان بخورد و مقداری از آن روی فرش یا موکت بریزد؛ که برای پاک کردن لکه از روی فرش باید سریع اقدام کرد. برای آشنایی بیشتر با روش‌های لکه بری فرش ناشی از قهوه یا نسکافه در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

لکه‌هایی مانند چای، قهوه، نسکافه رنگ دهی بالایی دارند؛ بنابراین در زمان تمیزکردن این لکه‌ها سرعت عمل بسیار مهم است. اولین اقدامی که برای پاک کردن لکه فرش ناشی از قهوه باید انجام داد استفاده از یک دستمال خشک برای گرفتن رطوبت فرش است تا از ماندگاری لکه به روی فرش جلوگیری شود. دستمال را فقط به روی لکه فشار دهید و از مالیدن به فرش خودداری کنید.

1.ماءالشعیر:

ماءالشعیر، یکی از پاک کننده‌های قوی برای لکه قهوه و نسکافه به روی فرش یا موکت می‌باشد. بدین صورت که با یک دستمال آغشته به ماءالشعیر را روی لکه فشار دهید تا زمانی که اثری از لکه باقی نماند. سپس با یک دستمال مرطوب فرش را تمیز کنید.

2.سرکه سفید:

دومین راه برای لکه گیری فرش ناشی از قهوه، استفاده از ترکیب سرکه سفید با محلول شوینده است. بدین صورت که پنج قاشق از سرکه سفید را با یک قاشق مایع ظرفشویی و نصف لیوان آب ولرم مخلوط کنید؛ سپس با یک دستمال آغشته به محلول روی لکه فشار دهید. بعد از پاک کردن لکه، فرش را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید.

3.ماست:

 سومین راهکار برای پاک کردن لکه‌ی قهوه روی فرش، استفاده از ماست می‌باشد. بدین صورت که با توجه به حجم لکه، مقداری از ماست را روی فرش بریزید و به مدت 10 الی 15 دقیقه منتظر بمانید. بعد از گذشت زمان، فرش را با قاشق و دستمال نمدار تمیز کنید. در صورتی که اثر لکه از بین نرفته بود این عمل را چندین بار تکرار کنید.

4.مایع ظرفشویی:

در صورتی که قهوه شامل خامه یا شکر باشد، بهترین راه حل استفاده از مایع ظرفشویی است. سه قطره از مایع ظرفشویی را با مقداری آب حل کنید سپس با یک دستمال آغشته به محلول آهسته روی فرش بکشید. این عمل را  چندین بار تکرار کنید تا اثری از لکه باقی نماند.

نکات:

1.دستمال را محکم روی فرش نکشید، ممکن است به الیاف فرش آسیب بزند.

2.بیش از حد فرش را خیس نکنید که موجب پخش شدن لکه به روی فرش می‌شود.

3.برای پاک کردن لکه‌های قدیمی، بهتر است قبل از شروع لکه گیری محل لک شده را کمی مرطوب کنید.

4.برای پاک کردن لکه از روی فرش‌های پشمی و دیگر الیاف طبیعی از آمونیاک استفاده نکنید که رنگ فرش را از بین می‌برد.

5. موکت یا فرش‌هایی که دارای پرزهای بلند هستند برای پاک کردن لکه بهتر است قبل از شروع رطوبت فرش گرفته شود.

6. پاک کردن لکه از روی فرش‌های سفید کار دشواری است، باید از خدمات قالیشویان کمک بگیرید.