سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرش آریامهر

هنرهای مرتبط با فرشبافی 

چرم دوزی وپرداخت فرش :

زمانی که فرش میخریم مشاهده میکنیم که لبه های فرش چرم دوزی شده است. در اوایل بیشتر در فرشهای دست بافت شاهد این موضوع بودیم .ولی هم اکنون فرش ماشینی نیز چرم دوزی وپرداخت میشود.

پرداخت فرش در واقع مرحله از مزاحل پس از بافت فرش گفته میشود که در طی ان شخصی رفوگری فرش را انجام میدهد. اگر نخ اضافه ای در فرش باقی مانده باشد با ابزار خاص ان را میگیرد.

از ان مهمتر بخش روگیری ازروی فرش است. در این بخش با دستگاه های مخصوص پرزهایی که در روی فرش قرار دارند گرفته میشوند.از مراحلی که علاوه بر بافت فرش در زیبایی وجلوه فرش موثر است میتوان

به پرداخت فرش اشاره کرد. این مرحله  مهارت ودقت بالایی میطلبد. زیرا اگر به اشتباه کمی از حد متعادش فرش را بیشتر روگیری کنند فرش نازک میشود. این نازک شدن فرش سبب میشود که استحکام فرش

کم شود وحتی از زیبایی ان نیز کاسته شود. 

سوال مهم اینجاست که چرا فرش ها را چرم دوزی میکنند؟

دلایل ؛

-سرخوردگی فرش بر روی زمین ،اگر فرش چرم دوزی شده باشد احتمال سرخوردگی بر روی ان  خیلی کم میشود.

-جلوگیری از مشکل لول خوردگی وتا خوردگی فرش 

-پوشاندن محل میخ ها یا سوزن خوردگی های کنار فرش 

-در استحکام فرش نقش اساسی دارد. 

برای چرم دوزی فرش ابزاری لازم است این ابزار عبارت اند از :سوزن مناسب ،مقوای کلفت ،نخ مخصوص ،چرم طبیعی یا مصنوعی ،چکش 

چرم دوزی فرش چگونه صورت میگیرد ؟

عموما از چرم های مصنوعی استفاده میشود .(قیمت بالای چرم طبیعی )

چرم های مصنوعی را خریداری میکنند ودر مرحله بعد به شکل نوارهایی میبرند. البته به شکل نوارهای بریده شده در آماده نیز در بازار وجود دارد. 

ابتدا فرش را به طرف پشت پهن میکنند.پارچه سفیدی را روی ان پهن میکنند با مقدرای آب ان را خیس کرده واتو میکنند. ودر مرحله بعد چرم دوزی صورت میگیرد. بیشتر در فرشهای پرده ای استفاده میشود. 

مکانیزم ان دسته از فرشهایی که بافت لول شکل دارد. در این فرشها کناره های طولی فرش به سمت انها لوله میشوند. برای برطرف کردن این فرش نیز از چرم دوزی لبه های فرش استفاده میشود. 

علاوه بر رفع لول خوردگی فرش مقاومت ان را نیز افزایش میدهد.